#Slovenské-Národné-Povstanie

GYMNÁZIUM MIKULÁŠA KOVÁČA

MLÁDEŽNÍCKA 51, BANSKÁ BYSTRICA

  

DEJEPISNÁ  OLYMPIÁDA – KRAJSKÉ KOLO

2. ročník, školský rok 2009/2010

  

SLOVENSKÉ NÁRODNÉ POVSTANIE,

POKRAČOVANIE NÁRODNEJ A DEMOKRATICKEJ REVOLÚCIE

 NA SLOVENSKU

  

Dátum odovzdania:                         12. 02. 2010

Spracovala:                                      KLAUDIA STYKOVÁ, VII C

Konzultantka:                                  PaedDr. Emília Uhláriková

 

Motto:

1.      Citát komunistického politika o rovnoprávnosti dvoch národov ako o výdobytku získanom bojmi v SNP:

 „Skutočnosť, že máme republiku novú, že máme štát rovnoprávnych Čechov a Slovákov, štát pracujúceho ľudu, republiku, v ktorej pracujúci ľud je pánom osudov svojej krajiny a národ v nerozbornom spojeneckom zväzku s mohutným ZSSR, považujeme za najväčší výdobytok Slovenského národného povstania.“

Klement Gottwald[1]

 

2.      Parafrázovanie súčasnej učiteľky dejepisu:

Prvé československé ozbrojené jednotky s národne uvedomelým duchom legálne vybudoval Syn slovenského národa generál Milan Rastislav Štefánik v roku 1916, vo Francúzsku. Môžeme ich považovať za prvú vojenskú národnú oslobodzovaciu a štátotvornú československú armádu. Vznikla v zahraničí, v jedinom štáte vtedajšej Európy, ktorý mal medzinárodne akceptované právne normy umožňujúce tvorbu cudzineckých légií. Genialita generála Štefánika spočívala vo využití regulárnych medzinárodných právnych noriem k vytvoreniu základných jednotiek československej armády skôr, ako demokratický česko-slovenský štát vznikol (1918). V Štefánikových vojenských jednotkách boli zastúpené mnohé národnosti zo všetkých kútov EÚ. Podstatnú časť tvorili Slováci a Česi preto niesli názov Československé légie. Vládol v nich internacionálny a demokratický duch rovnosti a vzájomnej pomoci.

Pokračovateľom národnooslobodzovacieho hnutia vojenskými prostriedkami na Slovensku bolo SNP  (1944 – 45). Charakter SNP bol podčiarknutý revolučným národnooslobodzovacím a demokratickým duchom. SNP prislúcha atribút internacionalizmu. V bojoch SNP na strane protifašistických a demokratizačných síl boli zastúpené takmer všetky národy EÚ, ale aj iné národy. Internacionalizmus ako charakterová črta nášho národného demokratického cítenia je prítomný v celých dejinách Slovákov kniežaťom Rastislavom počnúc (9. Stor.) a Nežnou revolúciou (1989 – 2009) v súčasnosti končiac.

Emília Uhláriková[2]


[1] PLEVZA, V.: Trvalé hodnoty. 1.vyd. 2. zväzok Bratislava:  Pravda, 1976. s.17.

[2] UHLÁRIKOVÁ, E.: Blog. http://emiliask.spaces.live.com/blog/cns!A60232E89094986C!138.entry, 1.2. 2010.


         OBSAH:   klikateľné sú názvy hlavných kapitol    &   ÚVOD 

1. NOVÉ POHĽADY NA ODBOJ

1.1  ROZKOL MEDZI OFICIÁLNOU POLITIKOU A OBČIANSKYM VNÍMANÍM

1.2  FORMOVANIE NÁZOROV

1.3  PREDZVESŤ POVSTANIA


2. PLÁNY A PRÍPRAVY NA VOJENSKÝ ODPOR

2.1  VÝSLEDOK NEDOZRETÉHO POKUSU

2.2  ILEGÁLNE VOJENSKÉ ÚSTREDIE V BANSKEJ BYSTRICI

2.3  FINANČNÉ A PROVIANTNÉ PRÍPRAVY POVSTANIA


3. SITUÁCIA V ODBOJI PRED POVSTANÍM V LETE ROKU 1944

3.1  PARTIZÁNI, POVSTALCI, GERILY

3.2  ZAČIATKY KOORDINÁCIE POVSTALECKÝCH OPERÁCIÍ

3.3  ODPOVEĎ ŠTÁTU


4. ZAČIATOK A PRVÉ DNI SNP

4.1  ODPOR PROTI PRÍCHODU NEMECKÝCH VOJSK

4.2  BANSKÁ BYSTRICA – CENTRUM ODBOJA ZA OBNOVU BUDÚCEJ ČESKOSLOVENSKEJ REPUBLIKY


5. VOJENSKÝ VÝVOJ POVSTANIA

5.1  NEPOMER VOJENSKÝCH SÍL

5.2  FÁZY SNP


6. SITUÁCIA PO POTLAČENÍ POVSTANIA

6.1  PARTIZÁNSKE BOJE PO POTLAČENÍ POVSTANIA

6.2  GENOCÍDA PÁCHANÁ ZLYHÁVAJÚCIM NEMECKÝM VOJSKOM


7. AKO SI NA POVSTANIE SPOMÍNA 82 ROČNÁ DOCHODKYŇA ANNA MAZÚCHOVÁ Z HROCHOTE


ZÁVER


ZOZNAM PRAMEŇOV  &  PRÍLOHY


 ÚVOD

Dôvod, prečo som si vybrala túto tému je prostý. Narodila som sa v Banskej Bystrici, v bývalom centre Slovenského národného povstania.

Spomínam si na obdobie, keď som bola ešte malým dievčatkom a moja stará mama ma počas poobedňajších prechádzok mestom šikovala za ruku. Často sme prechádzali okolo obrovskej budovy, ktorá mi jednostaj pripomínala klobúk statočného Jánošíka. Vždy vo mne prebúdzala dojem tajomna a ako som rástla, rástla so mnou aj zvedavosť toto tajomno preskúmať. Keďže dnes píšem nasledovnú prácu, zrejme mi už vtedy bolo súdené, aby ma moja zvedavosť celkom prerástla, preto ani moje vtedajšie laické, detské otázky už nemohli zostať nezodpovedané. Starká však vedela, že v takom útlom veku ešte nepochopím históriu, ako ju čas písal, rozpovedala mi teda len zjednodušenú verziu, rozmazanú rozprávku, na ktorú keď si dnes spomeniem, vyčarí mi úsmev na perách. Vtedy bolo pre mňa dôležité odhalenie pravého mena tej obrovskej budovy – pamätníka SNP; dnes je pre mňa výhrou poznať jej skutočný príbeh.

Ako žiačka základnej školy som vždy veľmi túžila pamätník navštíviť. Šantiac sa so svojimi spolužiačkami v parku pod ním sme si prikrášľovali historky o statočných partizánoch… a potom som už len vybehla dlhým schodišťom hore k pamätníku, ktorého schody som počítala miliónkrát, a vždy som zabudla koľko ich vlastne bolo.

Jedným z vyšších cieľov prečo písať práve o Slovenskom národnom povstaní bolo aj minuloročné už 65. výročie tejto veľmi významnej udalosti, ktorú si musíme neustále pripomínať.

Musíme si ju pripomínať a vysvetľovať. Priblížiť heroickú históriu Slovenského národného povstania všetkým ktorí poznajú len mediálnu, neúplnú verziu. Mali by sme poznať okolnosti ako povstanie vzplanulo, aby aj tí ktorí povstanie prežili a poznali ho príliš z blízka než by ho dokázali vnímať celé, či už ako priami účastníci alebo ako príbuzní hrdinov, aby všetci mali systematickejší prehľad o čo vlastne išlo.

           

 „Veď ak sa vraciame k obdobiu vojny, robíme tak preto, aby sme sa pokúsili o nej povedať pravdu o minulých desaťročiach sčasti zamlčovanú, sčasti účelovo menenú a sčasti nezistenú – a vzdali zaslúženú poctu hrdinom, ktorí na seba dobrovoľne vzali to nadľudsky ťažké bremeno s rizikom smrti či ujmy na zdraví.“

    Karel Richter[1]


[1] RICHTER, K.: Přes krvavé řeky (Čs. východní odboj bez cenzury a legend.) 1.vyd. Praha: 2003. ISBN  80-86289-25-7

__________________________________________________________________________________________________________________

pokračovanie: 1. NOVÉ POHĽADY NA ODBOJ

späť na Emilia.Dr Zoznamy

*

Pridaj komentár